Biologiska mångfaldens dag – Sveriges nya högtidsdag för naturen firas i Linsell

Humlesafari, fladdermuslyssning, fjärilsbingo, krypletning och fågelvandring – den 22 maj uppmärksammas den internationella FN-dagen Biologiska mångfaldens dag med en mängd olika evenemang. På bara två år har dagen etablerat sig som en av Sveriges största naturhögtider och i år arrangerar naturorganisationer, kommuner, skolor, myndigheter och privatpersoner över 200 aktiviteter runt om i landet, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Det görs både för att visa upp vår artrika natur och för att uppmärksamma en av vår tids stora ödesfrågor – den oroväckande snabba förlusten av biologisk mångfald. I Härjedalen arrangerar Linsells Vandringsförening en temavandring om Fåglar i skog och fjäll.

En artrik och varierad natur är en viktig försäkring inför framtiden. FNs vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald (IPBES) slog i sin senaste rapport fast att naturen och den biologiska mångfalden utgör ett säkerhetsnät, som är ”ansträngt till bristningsgränsen”. Den uppmärksammade IPBES-rapporten konstaterade att skydd och återskapande av natur är viktiga delar av lösningarna både för klimatkrisen och mänskligheten.
– För att bevara den biologiska mångfalden är det viktigt att det inte bara känns som ett teoretiskt begrepp, vi måste visa upp vad den biologiska mångfalden faktiskt är. Det hoppas vi kunna göra med hjälp av alla de aktiviteter som sker över hela landet. Aldrig förr har så många olika naturaktiviteter skett runt samma datum över hela landet. Det är inte bara en högtidsdag för naturen, det handlar också om folkbildning, säger Moa Pettersson, talesperson för Biologiska mångfaldens dag-initiativet.

För att uppmärksamma frågan om biologisk mångfald startades för två år sedan ett initiativ för att etablera Biologiska mångfaldens dag som en naturtemadag med fokus på artrikedom. Redan första året engagerade sig Sveriges naturföreningar, kommuner, länsstyrelser, naturum och mängder av privatpersoner. I fjol arrangerades det över 190 aktiviteter i samband med Biologiska mångfaldens dag 22 maj och i år sker en bra bit över 200 evenemang runt om i landet, från Kiruna i norr till Ystad i söder.

I Linsell arrangerar Linsells Vandringsföreningen en temavandring om fåglar i skog och fjäll. ”En fågelexpert kommer att guida oss genom fåglarnas fascinerande värld. Förhoppningsvis stöttar vi på några fina arter när vi vandrar i Linsells vildmark”
säger Hans Perfors på Linsells Vandringsförening.
På enbart två år har Biologiska mångfaldens dag etablerats som en av Sveriges största naturhögtider.
– Det är helt otroligt egentligen att det hänt så mycket i den här frågan på så kort tid. Antagligen beror det på att det är så viktigt. Folk som är intresserade av naturen vet hur avgörande det är med biologisk mångfald och uppenbarligen vill Natursverige väldigt gärna sprida den kunskapen till allmänheten, säger Erik Hansson, en av initiativtagarna till att uppmärksamma Biologiska mångfaldens dag i Sverige.

Under den biologiska mångfaldens dag arrangeras det bland annat:
• Artbingo-vandringar där det gäller att fylla en bingobricka med arter
• Naturskyddsföreningen lanserar ett simborgarmärke för artkunskap: Naturfalken
• Guidningar för att visa hur biologisk mångfald kan gynnas i trädgårdar
• En manifestation och en tyst minut för massutrotningen av arter som pågår just nu
• Bioblitzer där så många arter som möjligt ska inventeras i ett visst område
• Invigning av ny groddamm
• En insats av diplomater för att så en äng
• Guidning av en snorkelled
• Humlesafari
• Visning av blivande naturreservat
• Föreläsningar om varför biologisk mångfald är så viktigt
• Invigning av nationalparken Muddus nya entré
…och mängder av andra aktiviteter för hela familjen.
Se alla aktiviteter uppdelade på en karta: www.biomfdag.se/aktiviteter-karta
Läs mer på www.BioMfDag.se
Hashtag: #BioMfDag